Menu Główne
![](index_pliki/l_slupsk.jpg)
Widok na : Pl. Zwycięstwa
Statut :
STATUT
STOWARZYSZENIA PRZYJACIÓŁ 28 SŁUPSKIEGO PUŁKU LOTNICTWA MYŚLIWSKIEGO
STOWARZYSZENIA PRZYJACIÓŁ 28 SŁUPSKIEGO PUŁKU LOTNICTWA MYŚLIWSKIEGO
Redzikowo, dnia 17.06.2002 r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę "STOWARZYSZENIE PRZYJACIÓŁ 28 SŁUPSKIEGO PUŁKU LOTNICTWA MYŚLIWSKIEGO" (w skrócie SP 28 SPLM), zwane dalej Stowarzyszeniem. Jest organizacją zrzeszającą na zasadach dobrowolności członków i posiada osobowość prawną.§ 2
Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. "Prawo o Stowarzyszeniach" Dz.U.Nr.20 p.104 z późniejszymi zmianami oraz niniejszego statutu.§ 3
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą władz Stowarzyszenia jest miejscowość Redzikowo.
§ 4
Stowarzyszenie ma prawo wypowiadania się w sprawach publicznych.§ 5
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków i sympatyków SP 28 SPLM.
- Do prowadzenia swojej działalności może zatrudniać pracowników.
§ 6
Stowarzyszenie posiada prawo używania znaku, odznaki i pieczęci wg ustalonych wzorów zgodnych z obowiązującymi przepisami.§ 7
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy do realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.§ 8
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działalności.Rozdział II
Zadania Stowarzyszenia
§ 9
Do zadań Stowarzyszenia należy:- Prowadzenie działalności mającej na celu kształtowanie tradycji 28 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego (w skrócie 28 plm) i popularyzacji wiedzy o lotnictwie.
- Prowadzenie działalności charytatywnej.
- Prowadzenie działalności społecznej.
- Utrzymywanie ciągłych kontaktów z jednostkami wojskowymi stacjonującymi w Redzikowie.
- Reprezentowanie interesów Stowarzyszenia wobec władz państwowych, samorządowych i administracji państwowej oraz innych nie zastrzeżonych ustawami.
§ 10
Stowarzyszenie realizuje swoje zadania poprzez:- Stałe działania na rzecz propagowania Stowarzyszenia i rozszerzania jego działalności.
- Organizowanie spotkań członków i sympatyków.
- Pozyskiwanie nowych członków oraz sponsorów. Przyjmowanie sponsorów do Stowarzyszenia jako członków sympatyków.
- Pomoc dla członków Stowarzyszenia i ich rodzin pozostających w złej sytuacji materialnej.
- Prowadzenie działalności klubowej dla członków i sympatyków Stowarzyszenia.
- Organizowanie wymiany zagranicznej ze środowiskami wojskowymi.
- Organizowanie i prowadzenie bazy dla działalności statutowej a także gospodarczej.
- Udzielanie rekomendacji oraz delegowanie członków Stowarzyszenia do innych organizacji i instytucji.
- Prowadzenie własnej działalności gospodarczej w różnych formach organizacyjnych, na zasadach określonych odrębnymi przepisami oraz organizowanie i udzielanie pomocy w jej rozwoju ze strony członków Stowarzyszenia w celu zapewnienia środków na realizację zadań Stowarzyszenia.
- Kultywowanie, popularyzacja i upamiętnianie miejsc i symboli związanych z 28 plm.
- Prowadzenie działalności publicystycznej służącemu propagowaniu i popularyzowaniu historii lotnictwa i 28 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 11
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.§ 12
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:- Zwyczajnych;
- Sympatyków;
- Honorowych.
§ 13
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych, która pełniła służbę wojskową lub była zatrudniona w 28 plm minimum jeden rok i nie została zwolniona dyscyplinarnie.
- Warunkiem uzyskania statusu członka zwyczajnego Stowarzyszenia jest podpisanie deklaracji o wstąpieniu do Stowarzyszenia. Powyższa deklaracja musi być zatwierdzona przez Zarząd Stowarzyszenia.
- W przypadku odmowy zatwierdzenia deklaracji przez Zarząd Stowarzyszenia na wniosek zainteresowanego, decyzję podejmują członkowie na Walnym Zebraniu.
§ 14
- Członkiem i sympatykiem Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych oraz osoba prawna zainteresowana statutową działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową, rzeczową lub pracę społeczną.
- Członka i sympatyka przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia na podstawie pisemnej deklaracji zaopiniowanej przez członka zwyczajnego.
§ 15
Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, prawna a także klub lub organizacja, która uznając cele Stowarzyszenia wniosła wkład w jego rozwój lub w inny sposób wsparła działalność Stowarzyszenia. Nadanie godności członka honorowego następuje przez Walne Zebranie członków na wniosek Zarządu, ewentualnie przez Zarząd na wniosek członków Stowarzyszenia.§ 16
Członek zwyczajny ma prawo:- Biernego i czynnego wyboru do władz Stowarzyszenia;
- Zgłaszania postulatów i wniosków pod adresem władz Stowarzyszenia;
- Korzystania z opieki i pomocy Stowarzyszenia;
- Uczestnictwa w przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie;
- Korzystania z majątku i pomieszczeń Stowarzyszenia na określonych zasadach;
- Składania wyjaśnień we wszystkich przypadkach, w których władze Stowarzyszenia mają podjąć decyzję dotyczącą jego osoby;
- Odwoływania się do decyzji Zarządu do Walnego Zebrania;
- Rekomendowania osoby fizycznej lub prawnej na Członka - sympatyka Stowarzyszenia;
- Noszenia odznaki Stowarzyszenia.
§ 17
Członek zwyczajny zobowiązany jest do:- Aktywnego uczestnictwa w pracach Stowarzyszenia oraz propagowania jego celów i programu działania;
- Przestrzegania statutu, regulaminu i uchwał władz Stowarzyszenia;
- Godnego reprezentowania Stowarzyszenia;
- Regularnego opłacania składek i ponoszenia innych kosztów wynikających za statutowej działalności Stowarzyszenia;
- Ochrony mienia Stowarzyszenia jako wspólnego dobra.
§ 18
Członek i sympatyk Stowarzyszenia, korzysta z praw określonych w §16 za wyjątkiem ust.1 i 8, a także nie może zarządzać majątkiem Stowarzyszenia.§ 19
Członek i sympatyk zobowiązany jest do przestrzegania zasad określonych w § 17. za wyjątkiem ust. 1, który nie dotyczy osób prawnych.§ 20
- Osoba fizyczna lub prawna traci członkostwo w przypadku:
- Dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia zgłoszonego do władz Stowarzyszenia;
- Wykluczenia na podstawie uchwały Walnego Zebrania lub władz Stowarzyszenia;
- Śmierci lub utraty osobowości prawnej.
- Skreślenie z listy członków może nastąpić w przypadku:
- Nieopłacenia składek przez okres po wyżej sześciu miesięcy;
- Naruszenia w sposób rażący zasad wynikających z niniejszego Statutu, stwierdzone uchwałą 2/3 członków obecnych na Walnym Zebraniu.
§ 21
Zarząd Stowarzyszenia jest zobowiązany do zawiadomienia na piśmie członka o jego skreśleniu lub wykluczeniu ze Stowarzyszenia w terminie 14 dni podając jednocześnie przyczynę a także wskazując władzę uprawnioną do rozpatrzenia odwołania i termin jego wniesienia. Uchwały oraz orzeczenia w wyżej określonych kwestiach mogą być zaskarżane w terminie 30 dni od daty ich doręczenia.§ 22
- Członkowie po przekroczeniu 75 roku życia zwalniani są z obowiązku opłacania składek członkowskich.
- Zwolnienie z opłat składek członkowskich może nastąpić na wniosek każdego członka Stowarzyszenia zatwierdzonego uchwałą 2/3 członków obecnych na Walnym Zebraniu.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia - zasady organizacyjne
§ 23
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie.
- Innymi władzami Stowarzyszenia są:
- Zarząd Stowarzyszenia;
- Komisja Rewizyjna;
- Członkowie swoje funkcje wykonują społecznie.
- Walne Zebranie może być:
- Sprawozdawcze - zwoływane przez Zarząd, co najmniej raz w roku;
- Nadzwyczajne - zwoływane w razie potrzeby:
- z inicjatywy Zarządu Stowarzyszenia;
- na żądanie Komisji Rewizyjnej;
- na pisemne umotywowane żądanie 1/3 ogółu członków Stowarzyszenia z podaniem spraw, które mają być przedmiotem obrad;
- Walne Zebranie uchwala wytyczne do działalności merytorycznej, organizacyjnej, gospodarczej i charytatywnej oraz dokonuje oceny działalności Stowarzyszenia, Zarządu a także poszczególnych członków i sympatyków na przestrzeni roku.
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania należą:
- wybory Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie absolutorium Zarządowi Stowarzyszenia;
- uchwalanie planu działalności i budżetu, składek i opłat wnoszonych przez członków i sympatyków;
- podejmowanie uchwał w sprawie nabywania lub zbywania majątku oraz wysokości kredytów zaciągniętych przez Stowarzyszenie w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej;
- rozpatrywanie wszystkich wniosków wniesionych przez Zarząd i Komisję Rewizyjną;
- podejmowanie uchwał w sprawie likwidacji i podziału majątku Stowarzyszenia;
- podejmowanie uchwał o przyjęciu a także wykluczaniu członków i sympatyków;
- Zwołanie Walnego Zebrania następuje przez zawiadamianie każdego członka i sympatyka, co najmniej na 14 dni przed datą zebrania z podaniem dwóch jego terminów, godzin i miejsca zebrania oraz proponowanego porządku.
- Walne Zebranie władne jest podejmować proponowane decyzje i uchwały, gdy zostało zwołane zgodnie z postanowieniem niniejszego statutu i weźmie w nim udział przynajmniej połowa ogólnej liczby członków Stowarzyszenia.
- Walne Zebranie wybiera przewodniczącego obrad, sekretarza oraz odpowiednie komisje;
- Z przebiegu Walnego Zebrania sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący i sekretarz zebrania.
- Protokół i wyniki realizacji uchwał zatwierdza się na najbliższym zebraniu.
§ 24
Zarząd Stowarzyszenia
- Zarząd Stowarzyszenia jest organem wykonawczym składającym się z nie mniej niż pięciu członków wybranych przez Walne Zebranie na okres 4 (czterech) lat w głosowaniu tajnym lub jawnym;
- W skład Zarządu Stowarzyszenia wchodzą:
- Prezes Zarządu Stowarzyszenia;
- Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia;
- Sekretarz;
- Skarbnik;
- urzędujący członek Zarządu;
- Uzupełnienie składu Zarządu odbywa się w wyniku głosowania tajnego lub jawnego na Walnym Zebraniu.
- Zarząd Stowarzyszenia podejmuje uchwały i decyzje na swoim posiedzeniu zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu.
- Uchwały i decyzje są prawomocne, jeżeli w posiedzeniu bierze udział, co najmniej 3 (trzech) członków zarządu i zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
- Z posiedzenia zarządu sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący posiedzenia i sekretarz, a nieobecni członkowie zarządu zapoznają się za podpisem.
- Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należą wszystkie sprawy
bieżące ( z wyjątkiem zastrzeżonych dla Walnego Zebrania ), a w
szczególności:
- wykonywanie zadań wynikających z niniejszego statutu oraz kierowanie działalnością Stowarzyszenia;
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania;
- opracowywanie projektów planów działalności i regulaminu Stowarzyszenia;
- przyjmowanie i wykluczanie członków i sympatyków Stowarzyszenia;
- przestrzeganie preliminarza budżetowego;
- zawieranie umów w granicach uprawnień nadanych przez Walne Zebranie;
- prowadzenie bieżącej działalności gospodarczej Stowarzyszenia zgodnie z § 27.
- Stowarzyszenie jest reprezentowane na zewnątrz przez jego Zarząd.
- Pracą Stowarzyszenia kieruje Prezes. Zwołuje on jego posiedzenia i przewodniczy im.
- Sekretarz sporządza protokoły z zebrań Zarządu, przechowuje protokoły z Walnych Zebrań Stowarzyszenia, prowadzi korespondencję oraz ewidencję członków i sympatyków. Załatwia wszystkie sprawy związane z działalnością organizacyjną Stowarzyszenia.
- Skarbnik prowadzi ewidencję dochodów i wydatków, rejestruje wszelkie opłaty na rzecz Stowarzyszenia, a także czuwa nad prawidłowym wykonaniem preliminarza budżetowego i prowadzi wszelką dokumentację finansowo-księgową. Raz w roku przedstawia sprawozdanie finansowe z działalności statutowej Stowarzyszenia.
- Urzędujący Członek Zarządu zastępuje w razie nieobecności Sekretarza Stowarzyszenia.
- Decyzje dotyczące sporządzania i realizacji umów związanych z działalnością gospodarczą reguluje § 27 ust. 5.
§ 25
Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Stowarzyszenia w zakresie całokształtu działalności gospodarczej, charytatywnej i finansowej.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie w głosowaniu jawnym lub tajnym na okres (4) czterech lat.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie przewodniczącego.
- Komisja Rewizyjna podejmuje decyzje i wykonuje swoje czynności kontrolne w czasie posiedzeń.
- Decyzje i czynności Komisji Rewizyjnej są prawomocne, jeżeli w posiedzeniu uczestniczą, co najmniej dwie osoby, w tym przewodniczący.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- dokonanie przynajmniej 2 razy w roku sprawdzenia środków finansowych będących w dyspozycji Stowarzyszenia;
- sprawdzenia raz w roku dokumentacji finansowo-księgowej oraz gospodarczej Zarządu;
- dokonywanie okresowych ocen działalności statutowej i gospodarczej Zarządu;
- składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu;
- występowanie o udzielenie absolutorium Zarządowi po zakończeniu roku gospodarczego i po zakończeniu kadencji.
- Posiedzenie Komisji Rewizyjnej zwołuje jej przewodniczący w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż dwa razy w roku.
Rozdział V
Zasady działalności finansowej i gospodarczej
§ 26
- Majątek Stowarzyszenia stanowią jego fundusze oraz ruchomości i nieruchomości.
- Fundusz składa się z:
- wpisowego członków i sympatyków;
- składek członkowskich, uchwalanych corocznie przez członków Walnego Zebrania Stowarzyszenia.
- wpływów z imprez organizowanych przez Stowarzyszenie;
- wpływów z działalności gospodarczej;
- wpływów z zapisów, darowizn i dotacji;
- innych wpływów uchwalonych przez Walne Zebranie.
- Fundusze służą do prowadzenia działalności statutowej.
- Podstawą działalności finansowej jest budżet uchwalony przez Walne Zebranie.
- Sprawozdanie finansowe z działalności statutowej Stowarzyszenia przedstawia Skarbnik na Walnym Zebraniu w drugim miesiącu roku kalendarzowego.
- Sumy zebrane przez członków Stowarzyszenia w konkretnym celu nie tworzą części funduszu Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie ma prawo powołać Fundację, której działalność regulują odrębne przepisy.
- Oświadczenie woli w imieniu Stowarzyszenia składają: Prezes i jeden z członków Zarządu.
Rozdział VI
Działalność gospodarcza
§ 27
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach w interesie Stowarzyszenia i jego członków.
- Dochody z działalności gospodarczej służą realizacji celów statutowych i umacnianiu Stowarzyszenia. Nie mogą być one przeznaczone bezpośrednio do podziału między jego członków.
- Zasady przepływu i wykorzystania dochodów z działalności gospodarczej określają uchwały Zarządu Stowarzyszenia.
- Na zbycie, darowiznę lub najem nieruchomości stanowiących własność Stowarzyszenia wymagana jest zgoda Walnego Zebrania w formie uchwały.
- Umowy i inne dokumenty powodujące zaciągnięcie zobowiązań finansowych, lub zmiany w składnikach majątkowych podpisują: Prezes i zawsze Skarbnik Stowarzyszenia.
- Zarząd Stowarzyszenia po podjęciu działalności gospodarczej określa stanowiska i wysokość wynagrodzenia dla osób powołanych do prowadzenia takiej działalności.
Rozdział VII
Warunki oraz sposób rozwiązania Stowarzyszenia
§ 28
- Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia może nastąpić wyłącznie podczas Walnego Zebrania członków i wymagana jest kwalifikowana większość 2/3 głosów przy obecności, co najmniej połowy wszystkich członków uprawnionych do głosowania.
- Rozwiązanie Stowarzyszenia może być przedmiotem Walnego Zebrania wyłącznie w tedy, gdy sprawa ta została umieszczona w porządku obrad Walnego Zebrania członków
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia a nie uregulowanych w statucie, mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. "Prawo o Stowarzyszeniach" Dz.U.Nr.20 z późniejszymi zmianami.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe i dodatkowe
§ 29
- Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia z mocą obowiązującą od dnia zarejestrowania przez Sąd Rejestracyjny.
- Zmiana niniejszego statutu wymaga uchwały Walnego Zebrania powziętej większością 2/3 głosów członków Stowarzyszenia w głosowaniu jawnym i przy obecności, co najmniej połowy wszystkich członków uprawnionych do głosowania.
- Każdy członek Stowarzyszenia może zaproponować zmiany w statucie kierując swoje propozycje na piśmie do Prezesa Zarządu Stowarzyszenia.
- Działalność Stowarzyszenia w żadnym stopniu nie narusza prawnego porządku wynikającego z postanowień Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i pochodnych jej ustaw.
Copyright 2002 © SP 28 SPLM - All rights reserved